Αγορά νέας μπαταρίας αυτοκινήτου

Το μόνο κομμάτι που θα πρέπει να δώσετε λίγο σημασία είναι η κατάλληλη
επιλογή της νέας μπαταρίας.

Ένα μεσαίου κυβισμού (1000-1600) συμβατικό αμάξι με βενζινοκινητήρα,
χρειάζεται συνήθως 40-65 Ah μπαταρία.
Ντιζελοκινητήρες ή μεγάλου κυβισμού αμάξια είναι πιο απαιτητικά και
μπορεί να χρειάζονται 100+ Ah. Τα υβριδικά αμάξια ή όσα αμάξια έχουν τεχνολογία Start/Stop για οικονομία, παίρνουν AGM μπαταρίες.

Όλες οι μπαταρίες των αυτοκινήτων είναι περίπου 12V. Περίπου γιατί
αναλόγως το πόσο φορτισμένη είναι η μπαταρία η τάση αλλάζει λίγο.
Σχεδόν όλες πλέον είναι μηδενικής συντήρησης (κλειστού τύπου). Έτσι δεν
χρειάζεται να προσθέτετε νερό κατά διαστήματα όπως παλαιότερα και δεν
υπάρχει κίνδυνος διαρροών.

Χαρακτηριστικά μπαταρίας αυτοκινήτου

Τα βασικά χαρακτηριστικά μιας μπαταρίας είναι

  • Ο τύπος και το μέγεθος της μπαταρίας
  • Η χωρητικότητα της, που μετριέται σε αμπερώρια με σύμβολο Ah
  • Η ισχύς εκκίνησης με σύμβολο (ΕΝ ή CCA) που μετριέται σε Αμπέρ
  • Η Reserve Capacity (RC) που μετριέται σε λεπτά της ώρας
  • Ο τύπος των πόλων της μπαταρίας (μικροί ή μεγάλοι)
  • Η τοποθέτηση των πόλων (δεξιά, αριστερά, εκατέρωθεν ή στο πλάι).
    Ας τα δούμε όμως αναλυτικά.

Τύπος και μέγεθος της μπαταρίας αυτοκινήτου

Το πρώτο πράγμα στο οποίο θα πρέπει να δώσετε σημασία, είναι ο τύπος και
οι διαστάσεις της μπαταρίας. Αν και αρκετοί τύποι αυτοκινήτων, μπορούν
να πάρουν σχεδόν όλους τους τύπους των μπαταριών, πάλι καλό είναι να
διαλέξετε μια ίδια που να ταιριάζει απόλυτα στο αυτοκίνητό σας.

Για να δείτε ποιον τύπο μπαταρίας χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας,
μπορείτε να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης, κάποιο online οδηγό στο
ίντερνετ, να ελέγξετε τον κωδικό της μπαταρίας που ήδη έχετε ή απλώς να
μετρήσετε τις διαστάσεις τις παλιάς.

Το πιο εύκολο θα ήταν να δείτε το εγχειρίδιο χρήσης σας ή απλώς να δείτε
τη ήδη υπάρχουσα μπαταρία.

Οι μπαταρίες έχουν έναν κωδικό που φανερώνει το μέγεθος και τον τύπο
της μπαταρίας. Ο κωδικός αυτός διαφέρει αναλόγως με τη κατασκευή της
μπαταρίας. Οι Γιαπωνέζικες έχουν διαφορετικούς κωδικούς από τις
Ευρωπαϊκές/Αμερικάνικες.

Χωρητικότητα σε αμπερώρια (Ah)

Τα αμπερώρια ή αμπέρ (όπως τα λένε οι περισσότεροι στις μπαταρίες)
είναι μονάδα μέτρηση της χωρητικότητας της μπαταρίας. Σημαίνει ότι η
μπαταρία αυτή μπορεί να παρέχει (αν είναι γεμάτη) τον αριθμό των αμπέρ
που λέει για μία ώρα.

Όσο πιο πολλά τα αμπερώρια τόσο πιο μεγάλη χωρητικότητα έχει η μπαταρία, οπότε τόσο περισσότερο μπορεί να κρατήσει η μπαταρία χωρίς
φόρτιση. Φανταστείτε το σαν τις απλές αλκαλικές μπαταρίες ΑΑ που
χρησιμοποιούμε στις οικιακές συσκευές. Όλες έχουν τα ίδια Βολτ, το ίδιο
μέγεθος και μπορούν να λειτουργήσουν τις ίδιες συσκευές αλλά κάποιες
κρατάνε μέρες και κάποιες άλλες κρατάνε χρόνια. Η διαφορά είναι στα
Αμπερώρια.

Πάντα να αγοράζετε μια μπαταρία τουλάχιστον ίδιων Αμπερωρίων με αυτή
που είχε τοποθετήσει ο κατασκευαστής αρχικά. Μπορείτε να βάλετε φυσικά
και αρκετά μεγαλύτερη αν θέλετε. Ειδικά αν έχετε σκοπό να έχετε
λειτουργίες του αμαξιού για αρκετό διάστημα χωρίς ο κινητήρας να είναι
σε λειτουργία, τότε καλό είναι να επιλέξετε μια μπαταρία με αρκετά
Αμπερώρια.

Ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας (ΕΝ ή CA ή CCA)

Η ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας, είναι πόσο ρεύμα μπορεί να δώσει η μπαταρία κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Αν και συνήθως πολλοί δεν το
γνωρίζουν καν ή απλώς δεν δίνουν τη δέουσα σημασία, είναι αρκετά
σημαντικό χαρακτηριστικό της μπαταρίας.

Το αυτοκίνητο κατά την εκκίνηση χρειάζεται αρκετό ρεύμα για ξεκινήσει σωστά. Ειδικά τα νεότερα αμάξια που έχουν ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και
αρκετά ηλεκτρονικά βοηθητικά συστήματα, χρειάζονται αρκετό ρεύμα κατά
την εκκίνηση. Αν το αυτοκίνητό σας είναι αρκετά απαιτητικό γιατί έχει
πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, τότε χρειάζεστε μια μπαταρία με αρκετά
Αμπέρ εκκίνησης. Οι τιμές που είναι συνήθως από 200 έως 1000 Αμπέρ.

Η ισχύς εκκίνησης έχει ένα συσχετισμό με τα Αμπερώρια της μπαταρίας.
Δηλαδή συνήθως όσο πιο πολλά Αμπερώρια, τόσο πιο μεγάλη θα είναι η ισχύς
εκκίνησης. Αυτό βέβαια δεν ισχύει πάντα και έχει να κάνει κυρίως με την
κατασκευή και την τεχνολογία της.
Έτσι για παράδειγμα μπορείτε να έχετε δύο φαινομενικά ίδιες μπαταρίες με
τα ίδια Αμπερώρια αλλά με εντελώς διαφορετική ισχύ εκκίνησης.

Η ισχύς εκκίνησης είναι πάρα πολύ σημαντική. Με μικρότερη από την
προτεινόμενη, δεν θα μπορείτε να θέσετε σε λειτουργία το αμάξι. Καλό
είναι να προτιμήσετε μία με τιμή λίγο παραπάνω από την προτεινόμενη ή
αυτή που έχει ήδη πάνω το αμάξι, έτσι ώστε να μην έχετε πρόβλημα σε
περίπτωση που προσθέτετε νέα συστήματα στο αμάξι μεταγενέστερα.

Επίσης αυτή η τιμή τείνει να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου και τη
φθορά της μπαταρίας. Έτσι αν είστε οριακά όταν αγοράσετε την νέα
μπαταρία, μετά από 1-2 χρόνια θα έχετε πρόβλημα.

Χρόνος αποθέματος (Reserve Capacity)

Αν και στην Ελληνική αγορά δεν γράφεται καν στις ετικέτες των μπαταριών
πολλές φορές, είναι ένα άλλο χαρακτηριστικό των μπαταριών που είναι καλό
να προσέξουμε. Μπορεί να νομίζουμε ότι η μπαταρία του αμαξιού είναι
απαραίτητη μόνο στην εκκίνηση του αμαξιού, αλλά η μπαταρία χρειάζεται
για να λειτουργεί συνεχώς το αμάξι. Αν το σύστημα φόρτισης του αμαξιού
αντιμετωπίσει πρόβλημα, τότε μετά από κάποιο διάστημα το αμάξι θα
σταματήσει τη λειτουργία του.

Έτσι το RC μας δείχνει πόσο θα κρατήσει. Όσο μεγαλύτερο το νούμερο τόσο
καλύτερα για τη μπαταρία. Η μονάδα μέτρησης είναι τα λεπτά της ώρας.

Τύπος πόλων της μπαταρίας αυτοκινήτου

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της μπαταρίας αυτοκινήτου, είναι το μέγεθος των πόλων. Υπάρχουν 2 βασικές κατηγορίες. Οι μικροί και οι μεγάλοι πόλοι
(Υπάρχουν και οι μπαταρίες με φλάντζα αλλά είναι σπάνιες στα επιβατικά
οχήματα).

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας για το ποια μάρκα χρησιμοποιεί ποιο τύπο.
Τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με το που κατασκευάστηκε το
αυτοκίνητο (χωρίς πάντα να είναι απαράβατος κανόνας). Έτσι συνήθως τα
αμάξια που φτιάχτηκαν στην Ιαπωνία έχουν μικρούς πόλους, ενώ τα
Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα μεγάλους.
Καλό θα είναι πάντως απλώς να κοιτάξετε την ήδη υπάρχουσα μπαταρία για
να το διαπιστώσετε μόνοι σας.

Οι μεγάλοι (ή κλασσικοί) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου
17.5-19.5 χιλιοστά στον θετικό πόλο και 16-18 χιλιοστά στον
αρνητικό πόλο .
Οι μικροί (ή Ιαπωνικού τύπου) πόλοι έχουν διάμετρο περίπου
*12.5-14 *χιλιοστά στον θετικό πόλο και 11-12.5 χιλιοστά στον
αρνητικό πόλο .

Αν και υπάρχουν ειδικοί αντάπτορες που μπορούν να σας δώσουν τη
δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε όποιο τύπο μπαταρίας θέλετε, καλό είναι να διαλέγετε πάντα τον τύπο που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό σας.

Προσανατολισμός των πόλων της μπαταρίας αυτοκινήτου

Κάτι ακόμα που θα πρέπει να προσέξετε είναι η τοποθέτηση των πόλων της
μπαταρίας. Εδώ υπάρχουν τέσσερις ουσιαστικά κατηγορίες.

Αυτές με δεξιά τους πόλους (Εικ.1) κατά μήκος του άνω τμήματος της
μπαταρίας,
Αυτές με αριστερά τους πόλους (Εικ.2) κατά μήκος του άνω τμήματος της
μπαταρίας
Αυτές με τους πόλους στο πάνω μέρος του άνω τμήματος της μπαταρίας
(Εικ.3)
Και αυτές που τις έχουν στο πλάι της μπαταρίας. Οι τελευταίες είναι
αρκετά σπάνιες στα επιβατικά αμάξια στην Ελληνική αγορά.

Μερικά αμάξια δεν έχουν πρόβλημα και έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τις
δύο πρώτες κατηγορίες. Στα περισσότερα όμως, για να μην έχετε πρόβλημα
καλό είναι να διαλέξετε το σωστό.

Η διάκριση είναι εύκολη, απλώς κοιτάξτε την ήδη υπάρχουσα μπαταρία και
δείτε σε ποια μεριά είναι οι πόλοι με τον θετικό να είναι στο πάνω
μέρος. Έτσι αν είναι με τον θετικό προς τα πάνω δεξιά οι πόλοι, τότε η
μπαταρία είναι δεξιά. Αν είναι δεξιά με τον θετικό πόλο προς τα κάτω
τότε είναι αριστερή η μπαταρία.
Σε σπάνιες περιπτώσεις οι πόλοι είναι στο πάνω μέρος της μπαταρίας ή
ακόμα και στο πλάι.

Start/Stop λειτουργία

Τα υβριδικά οχήματα και πολλά νέας τεχνολογίας οχήματα, έχουν την
λεγόμενη Start/Stop λειτουργία. Δηλαδή σβήνουν τον κινητήρα όταν
βρίσκετε σε στάση για οικονομία καυσίμου. Αυτός ο τύπος των οχημάτων αν
και μπορεί να λειτουργήσει και με απλές συμβατικές μπαταρίες, καλό είναι
να χρησιμοποιεί μπαταρίες με κατάλληλη τεχνολογία για *Start/Stop πχ AGM τεχνολογία.

Αυτό γίνεται γιατί με τον τρόπο που λειτουργούν αυτά τα αυτοκίνητα, οι
απλές συμβατικές μπαταρίες έχουν πολύ μικρότερο χρόνο ζωής. Δυστυχώς
αυτές οι μπαταρίες είναι αρκετά πιο ακριβές από τις συμβατικές, αλλά
έχουν πολύ μεγαλύτερο χρόνο ζωής σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο.

Οπότε αν έχετε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ελέγξτε για σήμανση Start/Stop
πάνω στη μπαταρία και συμβουλευτείτε αναλυτικά συγκριτικά τεστ καθώς
οι* διαφορές στον χρόνο ζωής των μπαταριών σε τέτοια αυτοκίνητα είναι
πάρα πολύ μεγάλες.*

Κρύο κλίμα

Αν και στην Ελλάδα το κλίμα είναι σχετικά ήπιο, υπάρχουν περιοχές που η
θερμοκρασία μπορεί να πέσει αρκετά κάτω από το μηδέν. Σε αυτές τις
περιοχές οι μπαταρίες πρέπει να είναι πιο ισχυρές από ότι σε περιοχές με
θερμό κλίμα ή να είναι ειδικές για κρύο κλίμα για να μην αντιμετωπίζετε
προβλήματα.